úterý 18. června 2024
V každém knihkupectví najdete množství knih o seberozvoji, obchodních strategiích a komunikaci s lidmi. Já sám jsem jich přečetl spoustu, některé jejich rady jsem ve své profesi mohl využít více, jiné byly zcela nefunkční. Dovolím si doporučit dvě knihy, které jsou podle mého názoru profesně i lidsky nesmírně inspirativní. Zejména pro ty, kteří se věnují obchodu a jejich výsledky jsou do značné míry závislé na tom, jak dobře umí s lidmi komunikovat.
Dale Carnegie: Jak získávat přátele a působit na lidi
Tento světový bestseller je jedním z nejznámějších průvodců na téma mezilidských vztahů a osobního rozvoje. Kniha obsahuje praktické rady a doporučení, jak zlepšit své sociální dovednosti a dostat kvalitu své komunikace s ostatními na vyšší level, ať už v soukromém životě s partnerem, dětmi nebo v práci s kolegy, šéfem a nebo klienty. Z knihy jsem vybral několik nejzajímavějších myšlenek:
Mějte o lidi upřímný zájem, získáte si jejich důvěru a díky tomu budete mít možnost mezi vámi vybudovat pevný a dlouhodobý vztah.
Pozorně naslouchejte. Dejte ostatním dost prostoru, aby o svých potřebách a očekávání mluvili. Lépe tak porozumíte jejich osobnosti.
Vždy si pamatujte jména lidí, se kterými se setkáváte, a oslovujte je jimi. Nastavíte mezi vámi osobnější a přátelštější atmosféru, díky které budou více otevřeni zase vám.
Vyjadřuje pochopení a empatii pro jejich obavy a potřeby. Zkoušejte se do ostatních vžít.
Nikdy nekritizujte a neodsuzujte lidi, i když se vám jejich rozhodnutí nelíbí. Za každé situace si zachovejte profesionální nadhled.
Nabízejte příležitosti ke spolupráci, veďte ostatní, aby se sami rozhodovali na základě informací, které jim podáte.

Frank Bettger: Škola úspěchu
Druhá kniha, kterou jsem vybral, obsahuje vlastní zkušenosti a rady nasbírané během dlouhé kariéry úspěšného amerického obchodníka. Je tedy zaměřená na správné vedení obchodního jednání. V knize mě velmi zaujaly tyto myšlenky:
Nadšení je nakažlivé, buďte v práci pozitivní. Může totiž výrazně ovlivnit, jak vaše jednání dopadne. Věřím však, že zároveň se nic nemá přehánět a tak dejte pozor, abyste zůstali sami sebou a přirození.
Nastavte si jasné cíle a mějte osobní disciplínu. Ta je nesmírně důležitá nejen pro práci ve finančních službách. Pomáhá si rozdělit úkoly na denní, měsíční, čtvrtletní.
Před každým jednáním se pečlivě připravte. Perfektně si nastudujte produkty, které chcete nabízet, a také potřeby klienta.
Zajímejte se o své klienty a jejich osobní příběhy. Pokládejte správné otázky a aktivně naslouchejte odpovědím, abyste skutečně porozuměli jejich potřebám.
Odmítnutí vaší nabídky se naučte brát jako příležitost ke svému dalšímu zlepšení a pokroku.
Závěr
Jsem přesvědčen, že tyto knihy by měly být povinnou četbou pro každého, kdo pracuje s lidmi a vede náročná jednání. Nabízejí praktické rady pro zlepšení mezilidských vztahů, které jsou základem naší práce, a pro budování dlouhodobé spolupráce s klienty. Představil jsem vám hlavní myšlenky těchto knih, ale pro úplné pochopení a širší kontext doporučuji přečíst jejich plné znění.
Benefit investment a.s.

